Nieuws uit Nürnberg

2015 Nürnberg

 

Alle nieuws over de editie 2015 van de internationale speelgoedbeurs in Nürnberg kan je hier lezen. De extra foto's komen over een paar weken.

De kernredactie van Modelspoormagazine reisde ook dit jaar af naar Nürnberg waar van 28 januari tot 2 februari de internationale beurs doorging.

 

Volg hier alle nieuwtjes alsof u er zelf bij was, life vanaf de Messe door de redacteurs van Modelspoormagazine.

 

 

Drie dagen Nürnberg... wat hebben we meegebracht?

 

Vanzelfsprekend brengen we na drie dagen Nürnberger Messe heel wat nieuwtjes en mooie foto's mee naar huis. Dat leest u allemaal in Modelspoormagazine 145, die eind februari verschijnt.

Toch willen we u nu alvast laten kennismaken met een aantal van de belangrijke wetenswaardigheden.
Eerst een kleine conclusie. De ruimte die diverse standen innemen is duidelijk gekrompen ten opzicht van vorige jaren. De crisis laat zich duidelijk voelen en de fabrikanten beknibbelen duidelijk op de onkosten die zo'n beurs met zich meebrengt. Roco/Fleischmann vervingen zelfs hun netjes uitgedoste jonge dames door sjofel geklede jonge mannen en centraal op de stand stond... een racebaan.

 

Bovendien hebben we eigenlijk niet echt een primeur mogen ontdekken die ons – en met ons de Belgische liefhebber – tot een vreugdedansje heeft verleid. Reden daarvoor is de publicatie op het internet van alle nieuwigheden tijdens de weken voor de Messe.

 

Was onze driedaagse trektocht door hal 4A dan een maat voor niets? Toch niet. Het geeft ons vooral de gelegenheid om met fabrikanten en importeurs van gedachten te wisselen en hun visie op termijn te kennen. Dat is iets wat je niet op internet vindt.
Bovendien schoot onze fotograaf honderden foto's van de gepresenteerde modellen en prototypes, die geen enkele amateur door de glazen wanden van de vitrinekasten zo mooi kan schieten. Het blijft dus toch een beetje uitkijken naar de editie 'Nürnberg' van ons blad.

 

Een aantal mooie plaatje laten we u hierna al zien, en tot het einde van de Messe zullen we deze pagina nog updaten, foto's bewerken kost nu eenmaal tijd en zaterdag staat de lange terugrit op het programma.

 

Bij de grote fabrikanten Roco, Fleischmann en Märklin, wordt wel wat aangekondigd, maar dan niet echt voor België, tenzij wat opgewarmde kost. Bovendien is het speuren in de vitrines naar monsters van deze modellen. We hebben het tevergeefs verzocht...

 

Fabrikanten van scenery brengen wel leuke dingen voor op de modelbaan. Bij Artitec zagen we bijvoorbeeld een schitterend diorama met Belgische huizen en ook de klassieke huizen als Busch, Faller en Noch maken leuke kleine hebbedingetjes.

 

Onze Belgische fabrikanten, B-Models/Van Biervliet, Olaerts, Rocky-Rail en LS-Models plannen de uitlevering van talrijke modellen die de Belgische modeltreinliefhebber voor de hartverscheurende keuze zullen stellen waaraan zijn zuurverdiende centen dit jaar uit te geven.

 

Het immer populair wordende Piko brengt een bijzonder fraaie rangeerlocomotief waarvan de echte liefhebber al jarenlang droomde en ook Liliput timmert aardig aan de weg.

 

Kortom, ook al hebben we een tweeslachtig gevoel, het Belgische modelspoorjaar belooft weer boeiend te worden.

 


Nederlands nieuws op de Nürnberger messe 2015

De tijd dat we reikhalzend uitkeken wat voor nieuwtjes er op de Nürnberger Messe zouden worden gepresenteerd is door internet wel verleden tijd. Toch blijkt er altijd wel een verrassing uit de hoge hoed te komen. Zelfs voor de Nederlandse modelspoorweg waren er nog nieuwtjes die nog niet aan de grote klok waren gehangen.

Bij Rocky-Rail werd onderuit de vitrine een 3D-print van het dieseltreinstel plan U getoverd. Een jaar eerder hadden we het treinstel in een vergelijkbaar stadium al gezien bij LS, maar daar is ze verdwenen in de koelkast. Het zal de modelspoorder niet veel uitmaken wie het model uiteindelijk zal gaan uitbrengen, als het er maar komt. Gewild zal het dieseldrietje zeker zijn.

Gewilde modellen zijn ook de NS 1200 en 1300. Bij Roco is ze pas verschenen in het geel en ACTS uitvoering, maar we konden de turkooizen al bewonderen in combinatie met een heruitgave van de rijtuigen plan-D. De kleur is zeer overtuigend maar zal de nodige discussies op gang brengen. Bijvoorbeeld als je de trein zou willen combineren met de postrijtuigen serie 7000 van Artitec. Die komen in het turkooizen, maar ook in groen en blauw. Wij hebben al een steentje in de vijver gegooid voor een discussie over een heruitgave van de rijtuigen plan W die Artitec opnieuw zal brengen. Passen die wat betreft de kleuren bij het onlangs verschenen stuurstandrijtuig van Elotrains?

De 1300 komt bij Rivarossi. Vorig jaar zagen we al een eerste proefmodel, inmiddels is er een handmonster dat wel heel veelbelovend is. Veel moderner is de TRAXX. We wisten al dat deze loc in de geel blauwe Nederlandse livrei bij ACME en Märklin / Trix zou verschijnen, maar een leuk nieuwtje voor de N-vrienden is dat het model ook bij Arnold in 1:160 is aangekondigd. Ook Brawa kondigt het model in NS-kleuren aan. Brawa Heeft ook de INTERFRIGO wagen voorzien van NS-opschriften. We hebben het dan over een model in 1:45.

 

 

Dag 3

 

Geheel volgens de traditie kondigt LS-Models een mooi aantal nieuwe modellen aan. Ze maken zich sterk dat er nog deze zomer een aantal sets met I10 en I6 rijtuigen in de winkels zal liggen. Daarna wordt het wachten op ofwel de M5 of de M4 rijtuigen. Welke eerst komt is nog niet bepaald, maar de tekeningen zijn alvast klaar.

 

Een nieuwtje dat heel wat liefhebbers zal verblijden is de aankondiging van de DMS-rijtuigen, met verbeterde onderzijde en draaistellen. Misschien nog in 2015!

 

 

Dag 2

Was het gisteren nog relatief rustig in de gangen, dan is er vandaag toch al heel wat meer belangstelling van de bezoekers.


De nieuwe Traxx van NS-reizigers is erg in trek bij de fabrikanten. Het is ook logisch, de meesten hebben al een Traxx in de catalogus. We zagen dit model in de vitrine van ACME, maar hij staat ook in de brochure van Arnold en we konden ook al een prototype van de Traxx zien bij Brawa. Ook de 'klassieke' grote fabrikanten komen er mee. Wie wordt de eerste? En komt er ook een NMBS reeks 28/29?


Voor liefhebbers van de CFL is er de reeks 4000 in H0 bij Märklin en N bij minitrix. De bijhorende DoSto dubbeldekkers in N waren ook te zien.


De bolle neuzen van de CFL en NMBS, zijn zowel bij NMJ als bij Van Biervliet zo goed als klaar om de markt te gaan overspoelen. Bij Märklin is het nog gissen wanneer ze er zullen zijn.
Tillig brengt de CFL-versie ook in TT.


ESU kende wat pech met de lancering van de reeks 80 (en Duitse V60). Er wordt momenteel hard gewerkt aan een nieuw onderstel van een andere onderaannemer. Men maakt zich sterk dat het model dan – eindelijk – echt klaar zal zijn tegen de zomer.


Een bijna klaar exemplaar van de 91 konden we in handen nemen bij Van Biervliet. Het belooft een bijzonder fraai stukje techniek te worden.


De mannen uit Ingelmunster werken ook aan een eerste goederenwagen in 0, een hedendaagse ketelwagen. Bij voldoende belangstelling komt hiervan ook een Belgische variant.

 

 

Vandaag was voor het eerst een productie exemplaar van de Piko reeks 82 te zien. Het is een bijzonder fraai modelletje dat uitstekend is afgewerkt. Een pluim op de hoed van Piko en vooral van de mannen die dit hebben gerealiseerd.

 

 

 

Dag één, twee vaststellingen


Na de eerste dag op de Messe moeten we vaststellen wat we al konden vermoeden: echt nieuws was er tot nog toe niet te rapen. Net als de laatste jaren kondigden de producenten hun nieuwe producten via internet al op voorhand aan, maar deze keer was er geen één die toch nog een verrassing achter de hand hield. Toch konden we al heel wat nieuwigheden voor het eerst zien en fotograferen. Bij vele merken blijft het echter ook hier op de Messe bij een catalogus of een foto in de vitrine.


Hall 4A, de treinenhal hoort qua grootte tot de middenmoot in Nürnberg. Nieuwe exposanten moesten zich vaak tevreden stellen met een plaatsje in de (ruime) toegangsruimte voor de hal. Deze keer was die akelig leeg. Meer nog, verschillende niet-trein gerelateerde standen namen al een behoorlijke hap van 'onze' hal in. Heel wat standen waren duidelijk gekrompen. Een voorbeeld was Preiser, dat het met de helft van de gebruikelijke plaats doet. Is dit echt het begin van het einde?


Hieronder een korte eerste rondgang. Er volgen meer details en foto's.

ARTITEC

Bij Artitec zagen we dit schitterend diorama met Belgische huizen.

 

 

 

 

LS-Models

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OLAERTS

Type 15 en 16 voor 80% klaar. Worden verwacht tegen de zomer.

 

 

 

 

FERIVAN

Onze Belgische tramspecialist presenteert weer enkele mooie modelletjes.

 

 

PIKO

De eerste leveringen van de reeks 82 worden binnenkort verwacht. Ze zijn helaas al uitverkocht, maar een volgende levering komt er ongetwijfeld.

 

 

 

 

De belangstelling was er alvast.

 

ARNOLD

De nieuwe Traxx van de Nederlandse Spoorwegen komt er bij vele merken in H0, maar Arnold zorgt voor een exemplaar in schaal N.

 

 

BRAWA

Brawa presenteerde een nieuwe ontwikkeling: de Traxx. Hij komt alvast in een versie van de NS. Vraag is of er belangstelling is voor een Belgische reeks 28/29.

 

 

 

 

 

 

TILLIG

 

 

 

 

 

 

Märklin 

 

 

 

 

CFL in H0 en N: de 4012 van CFL Cargo en de 4007.

 

 

 

Een primeur in de etalage van Märklin: een G2000 zonder sleper! Verrassing van het jaar? Gaat Märklin eindelijk tweerail?

Het model van de loc van Rail Feeding ziet er schitterend uit. Het lijkt als twee druppels water op … een B-Models.

 

 

 

 

Liliput 

 

NMJ 

 

 

 

B-Models / Van Biervliet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ACME 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MiniTrix 

 

 

 

 

ROCO

Weinig aangekondigd en bijna niets te zien op de stand van Roco.

 

 

Crisis bij Roco/Fleischman: netjes geklede dames zijn vervangen door sjofele ongeschoren studenten…

 

 

BUSCH

Leuk voor wie een beetje ruimte over heeft op zijn modelbaan is dit zwembad.

 

 

Sneeuwlandschap

 

 

Ook bij Busch: veel leuke kleine details

 

 

 

FALLER

Faller blijft bij de klassieke huisjes, niet interessant voor ons land.

Hoofdthema bij Faller: via satellieten bestuurde vrachtwagen.

 

 

 

 

AUHAGEN

Auhagen borduurt voort op zijn interessante bouwsysteem.

 

 

En brengt ook enkele leuke setjes met accessoires.