Vorige nummers

MSM 84

September 2009 nr. 84

 

Havenzicht Kaj-M is een werkelijkheidsgetrouwe impressie van een stukje hedendaagse Rotterdamse haven, waarmee de broers Aart, Leo en Piet en zoon Peter Montfrooij op de afgelopen Rail voor het eerst mee naar buiten traden, en meteen voor één van de verassingen van de Rail zorgden. Waarom deze unieke modelspoorweg zo’n grote indruk naliet kan U zelf ontdekken in de reportage van Gerard Tombroek.

Het is alweer een aantal jaren geleden dat we in MSM een baanontwerp publiceerden dat geïnspireerd was op de spoorlijn Dinant-Givet. Met de komst van nieuw rollend materieel en een stationsgebouw naar voorbeeld van de Nord-Belge leek het Guy Van Meroye gepast één van de mooiste spoorlijnen van ons land opnieuw als inspiratiebron te nemen voor een baanplan.

Zowel Roco als Märklin/Trix kondigden op de Nürnberg Messe een H0-model aan van de stoomlocomotief van het type 96 van de NMBS. Het Roco-model van de 96.030 belandde aan het begin van de zomer als eerste in de handel. Guy Holbrecht deed een uitvoerige test en belicht ook het grote voorbeeld.

Na het Frans-Belgisch seinhuis en het Nederlandse station “Vriezenveen” is het Nord- Belge station het derde samenwerkingsproject tussen Patrick Danckaert (TSD) en Kai Brenneis (MKB-Modelle). Het station Vriezenveen behaalde bij een Nederlands vakblad een award, onze verwachtingen voor de nieuwe bouwkit van een Belgisch station waren dan ook hoog gespannen.

Christophe Boulert behaalde met zijn inzending Raversyde 1913 een verdienstelijke 8ste plaats in de eerste minibaantjes wedstrijd. Zijn minibaantje charmeerde vakjury en publiek door de originele keuze van het ontwerp en vooral de sfeervolle uitwerking hiervan. Hoe dit project tot stand is gekomen vertelt Christhophe zelf.

 

Trouwe lezers kennen inmiddels al wat werk van MSM-medewerker Emmanuel Noauillier. We herinneren ons zijn medewerking aan Rue de la Glacière (MSM 81). Voorafgaand aan “Rue de la Glacière” bouwde hij in 2002 “Charbon et Pavés” (Kolen en Kasseien) gevolgd in 2003 door “Rue de l’usine” (De Fabrieksstraat) als proeflaboratoria voor experimenten allerhande op het gebied van bouwwijzen voor gebouwen, accessoires en verwering. We maken kennis met deze twee industriële diorama’s.