Vorige nummers

MSM 120

December 2012 - nr. 120

REPORTAGE: Gezien op de Modelspoorexpo

Tijdens de Modelspoor Expo in Mechelen kon je als bezoeker heel wat nieuwigheden ontdekken die voor het eerst aan het publiek werden voorgesteld. Veel van deze nieuwe producten waren nog niet te koop. Ze zullen eind dit jaar of in de loop van 2013 in de winkel liggen. Niet iedereen had de gelegenheid om al deze voorbeelden in detail te bekijken. Daarom zetten we de belangrijkste aankondigingen op een rij.

 

TEST: De wagens type Fas 1415G5 van B-Models

Vier jaar geleden is Van Biervliet onder het label B-Models gestart met de productie van Belgische goederenwagens en locomotieven. Intussen heeft B-Models heel wat ervaring opgedaan en zijn de kinderziektes van de eerste modellen weggewerkt. Het succes van de containerwagen Sgnss en de ertswagens Fals werd gevolgd door verschillende nieuwe initiatieven. Nu is het de beurt aan de open bakwagen type Fas.

 

BAAN: Van Pusemuckel naar Jotwédé, grensoverschrijdend smalspoor in 0e

Van de dorpen Pusemuckel of Jotwédé heeft u waarschijnlijk nog nooit gehoord en van de smalspoorlijn die de plaatsjes verbindt al helemaal niet. Toch zou er volgens de Dortmunder 0e-vrienden Wolfgang Jung, Harald Günter en Michael Krämer een spoorverbinding hebben bestaan tussen het Franse Jotwédé en het Duitse Pusemuckel. Aan fantasie geen gebrek, toch is het resultaat heel overtuigend.

 

PRAKTIJK: Zo was het Ruhrgebied, deel 2

Na de beschrijving van de modelspoorweg ‘Zo was het Ruhrgebied’ in Modelspoormagazine 117, gaan we in deze aflevering terug naar het prille ontwerp, de onderbouw en het leggen van de sporen. Het idee om op amper 4,5 vierkante meter het Ruhrgebied in de jaren zestig te willen bouwen werd door iedereen die er van hoorden als onmogelijk beschouwd. De meeste van u, beste lezers, kennen het probleem: hoe kleiner, des te groter is de uitdaging bij het ontwerpen. Hoe Wolfgang Langmesser de zaken aanpakt leest u in deze MSM.

 

Verder: 

 

Diorama: OP DE FRANS-BELGISCHE GRENS MET KIT NORD

Tijdens een ontmoeting met Lazlo Osi, ontwerper en maker van de KitNord gebouwen, stelden wij hem voor een dioramaatje te bouwen met enkele van zijn verwezenlijkingen. Het werd dus een kleine buurt niet ver van het station. Wij gebruikten het ‘Henegouwse huis’ en het ‘Café du Nord’.

 

Praktijk: DE PASTORIJ VAN EMBLEM VAN GOOVERMODELS

De Belgische kleinserie fabrikanten leggen zich meer en meer toe op typisch Belgische gebouwen. Zo ook Goover Models, die onder catalogusnummer GM50002, een lasergesneden bouwpakket aanbieden van een authentieke pastorijwoning zoals er in heel veel dorpen één te vinden is of was. Het voorbeeld van Goover Models is de ondertussen afgebroken pastorijwoning van Emblem, nabij Lier.

 

Praktijk: NIJVERHEIDSSTRAAT, DEEL 3

In de vorige nummers 117 en 118 stelden we jullie de eerste werkzaamheden voor van het bouwen van een compleet scènetje met gebruik van hoofdzakelijk onderdelen uit de handel. Dit was het geval met de gevel van de kolen- en houthandel van ZEBDEC waarop we verschillende wijzigingen aanbrachten en daaropvolgend ingrijpend verweerden. Deze gevel is verkrijgbaar zonder zijgevels en in deze aflevering gaan we beschrijven hoe je voor je eigen noden er een gebouw van kan maken dat compleet lijkt door er een ander bouwdeel aan toe te voegen van dezelfde fabrikant.

 

Reportage: FINALE MINIBAANTJESWEDSTRIJD

Zesde expo en dus werd ook voor de zesde maal een wedstrijd georganiseerd door uw blad. Na drie dioramawedstrijden tijdens de beginjaren van de expo betekende Mechelen 2012 het orgelpunt van de derde minibaantjeswedstrijd. Het blijft een succesformule, zo blijkt als we het aantal deelnemers en de kwaliteit van de tentoongestelde baantjes bekijken. Als ook de belangstelling door de bezoekers in rekening wordt gebracht mag blijken dat er op de formule nog geen sleet zit. Alles wat U wou weten over de uitslag in dit nummer.

 

Reportage: DE 6DE GROTE MODELSPOOREXPO

Ondanks het mooie herfstweer en de beginnende herfstvakantie kozen in het weekend van 27/28 oktober ruim 8000 modelspoorliefhebbers voor een dag verpozing in de Nekkerhal. De twee klassieke autobussen van de vzw Nostalbus brachten duizenden bezoekers van het station Mechelen naar de 6de Modelspoorexpo, door de vlotte voorverkoop was er ook veel minder file aan de kassa. Ook de gratis inkom voor jongeren tot 12 jaar bleek een succes, net als de verlaagde prijs op zondagnamiddag. Als organisatoren past ons natuurlijk bescheidenheid, maar trots zijn we wel op een geslaagde editie, een show zoals Dirk Melkebeek die graag had meegemaakt.

We brengen een uitgebreide reportage, met veel foto’s en een eigenzinnige selectie van enkele opmerkelijke banen, door onze huisfotograaf Gerard Tombroek.

 

Reportage: JOHN HEDDINGER

Vaak hebben we het bij onze modelspoorwegen over een driedimensionaal schilderij. Schilderen op een plat doek en daar diepte in weten te creëren is waar John Henniger zich op heeft toegelegd. Misschien kent u zijn schilderijen wel. Tijdens On traXS!, de smalspoormodelbouwdagen en Modelspoordagen te Rijswijk heeft hij zijn werken geëxposeerd. Maar wie is John en wat beweegt hem eigenlijk? We hebben het hem gewoon gevraagd.

 

Reportage: EUROSPOOR 2012

Voor de twintigste maal organiseerden Leo en Chitra Hendriksen de modelspoormanifestatie Eurospoor in de Utrechtse jaarbeurs. Het was weer met recht een Europese show met deelnemers uit Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Naast de gebruikelijke grote modulaire modelspoorwegen en een uitgebreide modelspoormarkt waren er een aantal bijzonder mooie staaltjes van (spoorweg)modelbouw te zien. Een paar modelspoorwegen bewaren we voor een afzonderlijk artikel, van de andere meesterstukjes geven we hier een impressie.

 

Reportage: 25 JAAR TREINSHOP OLAERTS

Wat in 1987 bescheiden startte als een verkoop van overtollig materiaal uit de eigen collectie is inmiddels uitgegroeid tot de grootste modelspoorwinkel van het land, en tot de belangrijkste fabrikant van Belgische stoomlocomotieven. Initiatiefnemer Guido Olaerts startte zijn treinshop als bijberoep en verkocht modeltreinen op beurzen en vanuit zijn garage in Meeuwen-Gruitrode. Al gauw raakte Guido bekend als een prijsbreker, door gunstig aan te kopen kon hij ook scherpe prijzen aanbieden. Enkele jaren later werd het bijberoep een hoofdberoep, en rijpte bij Guido Olaerts het idee om ook een eigen productie op te starten. Je bent treinliefhebber of je bent het niet.

 

Test: VOSSLOH 4000 VAN SUDEXPRESS

Sudexpress is een nog jonge Portugese fabrikant van modeltreinen die met de Vossloh Euro 4000 zijn eerste locomotief in schaal H0 uitbrengt. Van de invoerder Rocky Rail ontvingen we twee analoge modellen voor een eerste kennismaking, één in Angel Trains livrei en één in Europorte outfit. Alvorens ons over deze modellen te buigen brengen we eerst een kort schets over de ‘echte’ Euro 4000.

 

Tes: ROCO EAOS IFB

Roco bezit de mallen van het ter ziele gegane KleinModellbahn, en brengt regelmatig de vroegere KleinModellbahn modellen terug uit, ditmaal onder het Roco label. Aan de fijnheid van de gravure, de maatvoering en detaillering van deze modellen valt niets op te merk en, het enige probleem bij sommige modellen van KleinModellbahn was het uitzetten en kromtrekken van de metalen bodem in de kunststof wagenkast. Dit probleem is thans verholpen, Roco heeft de metalen bodem vervangen door een kunststof bodemplaat.

 

Test: PHILOTRAIN NS Dg

Tot in de jaren zestig werden goederentreinen, evenals personentreinen, begeleid door een hoofdconducteur, in Nederland afgekort tot Hc. De Hc hield de vrachtbrieven, wagenlijsten en het treinrapport op orde. Bovendien moest hij ‘de weg in de gaten houden’. De conducteur reed mee in een speciale wagen, de goederentreinbagagewagen aangeduid als Dg. In Nederland reed de Dg doorgaans mee als laatste wagen van de trein. De conducteur kon zo op kruisingsstations een teken aan de wachter geven als de trein geheel binnen de vrijbalken stond. Tussen december 1953 en 1958 stelde de NS in totaal 280 nieuwe Dg’s in dienst ter vervanging van de tot dan voor dat doel gebruikte oude bagage- en personenrijtuigen van voor de Tweede Wereldoorlog. Philotrain brengt een model in schaal nul, dat we beknopt onder de loep nemen.