Vorige nummers

MSM 131

December 2013 - nr. 131

 

BAAN: Hasselt 2002

Toen Ivo Schraepen in 2002 toe was aan een nieuw modelspoorproject koos hij voor de nabouw van een bestaande situatie, met name het stationsemplacement van Hasselt. Na een honderdtal bezoeken aan het station en zeker meer dan 1000 foto’s werd in 2003 de bouw van de modelspoorweg aangevat. De modelbaan is gebouwd zoals het station en de sporen in Hasselt er anno 2002 bij lagen. Het stuk van de brug van de SintTruidersteenweg tot aan de brug van de Grote Ring is volledig op schaal 1/87 weergegeven. In realiteit is dit 1,8 kilometer lang, in miniatuur bijna 16,4 meter. Vanaf pagina 26 kan u uitgebreid kennis maken met dit meesterwerk.

 

PRAKTIJK: Werken met pluimkarton: deel 8 Wegen uit asfalt

In onze laatste bijdrage in de reeks ‘werken met pluimkarton’ tonen we hoe we de alom tegenwoordige asfaltweg gaan nabootsen. Er bestaat immers een verrassend grote diversiteit in kleur en textuur. Grote optische verschillen tussen oude en nieuwe asfaltwegen lichten we hierin toe. Als kers op de taart bootsen we een oude met asfalt opgelapte kasseiweg na om de reeks af te ronden, vanaf pagina 36.

 

BAAN: Java 1946

Tijdens de voorbesprekingen voor On traXS! 2012 gaf Het Spoorwegmuseum te Utrecht aan dat zij in 2013 een speciale tentoonstelling zouden organiseren rondom het 300 jarig jubileum van de Vrede van Utrecht in 1713. In het kader hiervan werd de wens geuit op On traXS! 2013 een aantal modelspoorwegen te presenteren die betrekking hadden op oorlog en vrede. Dit was een opportuniteit voor Paul de Groot om na 20 jaar eindelijk weer eens zelf een modelspoorweg te bouwen. In het boek ‘Het Indisch spoor in oorlogstijd’ van Jan de Bruin (2003), werd een foto gevonden van een landingsvoertuig (LCT) met enkele stoomtramlocjes langsheen een kade op Java in 1946. Deze foto diende als inspiratie voor de nieuwe modelspoorweg waarover u de reportage kan lezen vanaf pagina 46.

 

PRAKTIJK: Stuthout voor een kolenmijn - Een diorama om mee te exposeren - deel 2

In de eerste aflevering van deze serie in MSM 130 is de basis gelegd voor een tentoonstellingsdiorama, dat kan worden gezien als een op zichzelf staande modelspoorweg. Er is een schets gemaakt voor het sporenverloop evenals het logistieke plan. Deze aflevering gaat over het zelfbouwen van de rails, de wissels en het rollend materieel, vanaf pagina 54.

 

BAAN: Le train de la Moder, de Franse Elzas in miniatuur

Hubert en Laurent Bertrand, vader en zoon, zijn fiere Elzassers en delen hun passie voor de modelspoorwegen. Voor inspiratie voor hun modelspoorweg moesten ze niet ver zoeken, ze kozen gewoon de prachtige omgeving waar ze wonen, namelijk de vallei van de Moder dichtbij het Natuurpark van de Noordelijke Vogezen. De Moder is een kleine rivier die uitmondt in de Rijn, en ook de naam gaf aan de tentoonstellingsbaan van vader en zoon Bertrand, te bewonderen vanaf pagina 58.

 

Verder: 

 

Test: De NS serie 6400/6500 in H0 van Rocky-Rail

Test: NS-Slaaprijtuig 'Overnight Express' van A.C.M.E.

Test: NS-Hondekop in N van Piko

Praktijk: Hoe maak ik zelf een klimspiraal?

Praktijk: Werkmanswoningen in H0

Praktijk: Rond het gebouw... achter de 'Miroline'

Reportage: Eurospoor 2013, een internationaal modelspoorfestijn

Reportage: Walferdange 2013

Reportage: Nederlandse modelspoordagen in Rijswijk