Vorige nummers

MSM 135

April 2014 - nr. 135

 

TEST: De Märklin stoomlocomotief 98.016 van de NMBS

Onlangs wist Märklin de drie-rail rijders te verblijden met een fraai H0-model van de stoomlocomotief 98.016 van de NMBS. Het gaat hier om een gloednieuw model, op basis van de vorig jaar uitgebrachte BR 94.5 van de DB. Wat onze bevindingen zijn leest u vanaf pagina 22.

 

BAAN: Breininge in halfnul

Wie op de kaart van België op zoek gaat naar het dorpje Breininge zoekt tevergeefs. Breininge bestaat enkel in de fantasie van Ignace Vanbiervliet die het een gepaste naam vond voor zijn modelspoorweg ‘ergens’ in het West-Vlaamse heuvelland. Zijn levensdroom is om de jaren ’80 in België te doen herleven. Een stuk daarvan wordt uitgebeeld met het station Breininge. Het unieke aan Breininge is dat het zowel deel uitmaakt van een thuisbaan als een zelfstandige tentoonstellingsbaan op zich is. Reis mee naar Breininge, vanaf pagina 28.

Klik om de opschriften te downloaden in pdf-formaat

Klik om de opschriften te downloaden in Word-formaat (docx)

Klik om de opschriften te downloaden in Word-formaat 97-2003 (doc)

 

TEST: De CFL reeks 1800 van B-Models in model en grootbedrijf

Aan onze lezers moeten we het model van de NMBS reeks 55 niet meer voorstellen, uitgebreide besprekingen verschenen al in vroegere edities. Voor de Luxemburgse liefhebbers verschijnt nu eindelijk ‘hun’ versie, in het kleedje van de CFL reeks 1800. Deze locomotiefreeks was een bijna-kopie van onze 205/55 en een model van B-Models was dan ook van in het begin gepland. Vanaf pagina 36 presenteren we u 4 Luxemburgse versies, en lichten ook de modellen in het grootbedrijf toe met enkele fraaie treinsamenstellingen als voorbeeld voor de modelspoorder.

 

BAAN: La Bosse, een Franse expo-baan in H0

Vanaf haar oprichting heeft de Club Ferroviaire de Franche-Comté (CFFC) zich toegelegd op de exacte nabouw van delen van de internationale spoorlijn die Parijs (via Dole) verbindt met Zwitserland en Italië. Deze lijn heeft de bijnaam ‘La Bosse’, de naam die de CFFC ook aan haar modulaire modelspoorweg heeft gegeven. Het project is bescheiden gestart in 1995 met een eerste module, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een 22 meter lange modulaire modelspoorweg die een weergave is van een 5 km lange spoorlijn met 9 tunnels. Net als in werkelijkheid is de modelspoorweg voor een groot deel enkelsporig, enkel in het station van Mesnay-Arbois is er gelegenheid tot kruisen van de treinen. Geniet mee vanaf pagina 42.

 

PRAKTIJK: Peco-wissels ‘verbelgischt’

We mogen ons als modelspoorders verheugen op locomotieven, rijtuigen en wagens die almaar beter gedetailleerd zijn en realistischer ogen. Sporen en wissels daarentegen, de onafscheidelijke kompanen van onze treinen, houden niet steeds gelijke tred. Maar met enkele ingrepen kunnen we ook die belangrijke scenery-elementen op een hoger niveau te tillen. Hoe we de bekende Peco-wissels ‘verbelgischen’ leest u vanaf pagina 55.

 

REPORTAGE: On traXS! 2014 Modelspoorwegbouw in optima forma

Voor de zesde keer op rij stond het Spoorwegmuseum in Utrecht in het teken van modelspoor. Vanaf de eerste editie is On traXS! een toptentoonstelling. Verwend door viermaal goud op een rij viel het gepresenteerde van 2013 enigszins tegen. Wel goud, maar een beetje dof. Ja, na iedere prestatie ligt de lat nu eenmaal hoger. Als een echte topsporter heeft de organisatie revanche genomen op de editie van 2013. Voor On traXS! 2014 was er weer blinkend goud. Voor een eerste kennismaking met enkele van de deelnemende modelspoorwegen kan u terecht vanaf pagina 76.

Verder: 

Baan: Balmount River Railway, een fictief stukje spoorweg in 0n30

Test: De 5706 van B-Models

Praktijk: De gietijzeren brievenbus van de Regie der Posterijen in H0

Praktijk: Bont allerlei - Knutselwerk, tips allerhande, details zelf maken...

Reportage: Rail 2014 Opkomst spoor nul niet te stuiten

Recensies