Vorige nummers

MSM 142

December 2014 - nr. 142

Klik op nevenstaande cover als je al even door het nieuwe nummer wilt bladeren.

Van elk artikel presenteren we alvast de eerste bladzijden, alsook het voorwoord, de agenda en de nieuwsrubriek. Mis dit nummer niet!

 

Modelspoormagazine is enkel op papier verkrijgbaar bij de dagbladhandel en sommige modelbouwwinkels. Een abonnement kost slechts € 75 (voor 1 jaar = 11 nummers) of € 140 (voor 2 jaar = 22 nummers).

MSM wordt verdeeld in de dagbladhandel in België en Nederland en bij:
Het Spoor - Parkstraat 90 - 3053 Haasrode
MTE Jean Herckens- Weststraat 63 - Blankenberge
Verschooten - Eiermarkt 31 A - 2000 Antwerpen
Modeltreinen Guy Vyncke - Vlaanderenstraat 76 - 8400 Oostende
Marnan EU Modelspoorbouw - Sint Josephstraat 16, 4702CW Roosendaal (NL)

 

In deze MSM (verkrijgbaar vanaf 21 november): 

 

 

TEST

De 'Duikbril' van Van Biervliet - Het motorstel MS86 uitvoerig getest
Gewezen Duitse rijtuigen van Liliput
NS 4700 van Philotrain

BAAN

Poperinge-Terminus tijdens de Grote Oorlog

PRAKTIJK

Sporen en wissels zelf bouwen, deel 3
De stoomcentrale van Gent-Zuid, deel 4
Een kalktrein in 3 stappen

REPORTAGES

Nieuws gezien op de Modelspoorexpo
De apotheose van de minibaantjeswedstrijd in Leuven
Expo Walferdange
Eurospoor 2014 Ruim van opzet
Damofer stopt er mee in 2015

TREINSAMENSTELLING

Korte goederentreinen in het grootbedrijf

RUBRIEKEN

Voorwoord
Nieuws van de fabrikanten
Autonieuws
Recensies
Beurstips
Agenda

Te lezen in MSM 142:

De 'Duikbril' van de NMBS staat al lang op het verlanglijstje van veel treinliefhebbers. Drie jaar geleden ging Van Biervliet de uitdaging aan en kondigde hij de productie aan van dit treinstel in H0. Thans is het model leverbaar, wij waren er als de kippen bij voor een uitgebreide test. U leest onze bevindingen vanaf pagina 22.

In opdracht van het stadsbestuur bouwde Modelspoorclub Pacific uit Wervik een diorama dat het station van Poperinge weergeeft tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit station was vier jaar lang de logistieke draaischijf van het Britse leger achter het Westelijk front, vanaf pagina 34.

Na het interieur van de machinezaal starten we nu met de bouw van de stoomcentrale zelf. Hierbij delen we de centrale op in twee delen, de machinezaal en de stookruimte. Je kunt het al vermoeden, we gebruiken voor de bouw opnieuw ons vertrouwde materiaal pluimkarton, vanaf pagina 51.

Voor de elf overblijvende deelnemers aan onze wedstrijd was het weekend van 18 en 19 oktober het sluitstuk en hoogtepunt van een maandenlange strijd tegen de tijd. In dit nummer besteden we ruime aandacht aan de nummers 4 tot en met 11 in de uitslag, waarbij we de deelnemers zelf voor een deel aan het woord laten, vanaf pagina 58.

Belgische DAF vrachtwagens van Artitec


De DAF vrachtwagens zijn al een poosje opgenomen in het gamma van Artitec, maar recent is ook de derde cabinevariant uitgeleverd zoals deze tussen 1964 en 1970 gebouwd werd. Het grootste verschil met de cabine uit 1959 is de trapeziumvormige grille, waarin in grote letters de naam DAF was opgenomen. De ventilatieroosters bevinden zich nu ook vooraan. Voor de Nederlandse markt zijn al verschillende varianten uitgeleverd, nu is ook de Belgische markt aan de beurt.
Met enige fierheid kunnen we verklappen dat Modelspoormagazine aan de basis ligt van één van de twee 'Belgen' die hier worden voorgesteld. Tijdens het bezoek aan de Artitec stand op de Nürnberg Messe kwam ter sprake dat de vader van onze eindredacteur Luc Dooms in de jaren zestig en zeventig een DAF vrachtwagen met laadbak bezat voor het vervoer van kolen en aardappelen. Dit leek voor de mensen van Artitec wel een mooi voorbeeld van een typisch Vlaamse vrachtwagen. Thuis gekomen werd in het familiealbum gedoken en werden enkele foto's gevonden van de DAF van Paul Dooms uit Mere. De foto's en gegevens werden aan Artitec bezorgd, en zie, negen maanden later is de vrachtwagen in miniatuur klaar, tot en met de weergave van de nummerplaat. Om de kostprijs te drukken is wel gebruik gemaakt van de bestaande open laadbak van Artitec i.p.v. de kipbak waarmee het origineel was uitgerust.
De tweede Belgische DAF is deze van de pakjesdienst van de NMBS van het station Turnhout. Artitec baseerde zich hier op een foto van Pierre De Greeuw uit 1987 toen de vrachtwagen nog in dienst was. De opschriften zijn volledig en loepzuiver, doch ook hier werd om de kosten te drukken een standaard kofferopbouw gebruikt met twee achterdeuren. De 'echte' NMBS vrachtwagen had achteraan een laadklep en een dekzeil.