modelspoormagazine Forum
modelspoormagazine Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alle forums
 MODELSPOOR MAGAZINE
 Wedstrijden
 Tweede Minibaantjeswedstrijd (2010)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 14

Gerolf
Administrator

Belgium
Berichten 8430

Berichten - 08/07/2009 :  22:53:45  profiel weergeven  Bezoek Gerolf's homepage  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
...Op dit ogenblik ben ik bezig om alles op papier uit te tekenen op schaal 1:1...
Is 1/87 niet handiger? Of heb je papier teveel?
"Tussen hemel en hel" ... intrigerend ...

Groeten uit "Marche-en-Bières": www.meb.gerolf.be ** Modelspoor is plezant ** TPIII-H0-DC-Zelfbouw
Naar boven

modelbaanHO
Stationschef

Belgium
Berichten 704

Berichten - 09/07/2009 :  16:59:12  profiel weergeven  Bezoek modelbaanHO's homepage  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
...Op dit ogenblik ben ik bezig om alles op papier uit te tekenen op schaal 1:1...
Is 1/87 niet handiger? Of heb je papier teveel?
"Tussen hemel en hel" ... intrigerend ...

't is 1:1 op 1:87 of 1:87 op 1:1 + papier met hopen --> recyclage van wat op het werk wordt weggegooid, je kan je dat niet voorstellen...

Luc.
NIEUWE URL --> http://www.modelbaanho.be

Naar boven

doomslu
Administrator

Luxembourg
Berichten 3202

Berichten - 09/07/2009 :  21:24:51  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik wil hier graag toch even wat uittreksels uit het reglement overnemen om misverstanden te vermijden.

1. Alleen mini-baantjes die nog nooit publiekelijk werden getoond of in vakbladen werden gepubliceerd komen in aanmerking.

...

4. De gebruikte schaal staat vrij: Wel mag het mini-baantje in het geval van
- Schaal H0/H0m/H0e/00:009 niet groter zijn dan 0,9m²
- grotere schaal dan H0/00 niet groter zijn dan 1,2m²
- kleinere schaal dan H0/00 niet groter zijn dan 0,6m²

5. De maximale oppervlakte van het mini-baantje is met inbegrip van fiddle-yard of schaduwstation, en moet begrepen zijn in een vierkant van maximaal 2,5 x 2,5 meter. Er mag in verschillende niveau’s gewerkt worden.

Dus: een wisselbak kan als fiddleyard worden beschouwd en telt dus mee.
Foto's hier of op de eigen website publiceren mag uiteraard. Het mini-baantje mag nog niet in een (vak)blad zijn gepubliceerd en ook niet zijn tentoongesteld. Met andere woorden: het moet iets "nieuw" zijn.

luc * MODEL RAILROADING IS FUN *
Naar boven

conducteur
Directeur NMBS

Belgium
Berichten 2235

Berichten - 09/07/2009 :  22:47:05  profiel weergeven  Bezoek conducteur's homepage  Klik om conducteur's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
Defenitie van een fiddleyard:

A Fiddle yard or Staging yard is a collection of model railway tracks that are invisible to a viewer=onzichtbaar voor bezoekers- and allow trains to be stored= om op te stellen- and manipulated.(=veranderen?=niet mijn bedoeling) These tracks are required to allow most model railways to be operated in a realistic manner.

of in het duits
Schattenbahnhof

Ein Schattenbahnhof ist ein Element einer Modelleisenbahn-Anlage. Es handelt sich dabei um eine Gruppe von Abstellgleisen für komplette Züge, die sich unter der eigentlichen Landschaftsplatte („im Schatten“) der Anlage, bei Großanlagen wie bei Modellbahnvereinen mitunter auch in einem separaten Raum befindet, wobei die Zufahrt beispielsweise als Tunnel im „Gebirge“ getarnt sein kann. Dort lassen sich mehrere Züge mittels einer Gleisharfe für den Betrachter unsichtbar abstellen, um den Fahrbetrieb durch temporäres Abstellen und Austauschen von Zügen abwechslungsreicher zu gestalten. So kann beispielsweise ein unbeladenener Güterzug in ein Bergwerk einfahren, aus dem er in Folge „beladen“ wieder herausfährt. Tatsächlich sind das zwei verschiedene Züge, die sich im Schattenbahnhof ablösen. Da ein Schattenbahnhof in der Regel nicht einsehbar ist, sollte die Abwicklung des Fahrbetriebes automatisiert erfolgen. Wurde hierfür früher Relais-Technik angewandt, sorgen inzwischen elektronische Schaltungen für einen standardisierten Betrieb.

*Voor mensen die geen duits kunnen: schatten kan worden vertaald als de schaduw, im schatten:in de schaduw.

Alleen is mijn wisselbak aansluiting zichtbaar, en is het geen vast element van de modelbaan met een verzameling sporen voor het opstellten edit:en wijzigen van treinen, dit dus compleet in tegenstrijd tot beide defenitie's. Een gat in het reglement...

Rian
Modelspoorland was nog nooit zo plezant.|2-rail,analoog,binnenkort digitaal. Motorola. |
Op weg met een minibaantje naar mechelen? Als dat geen mooie reis is?
filmpjes
website
Vanaf nu kun je mijn website bereiken op www.treinbaanrian.be Reeds meer dan2500 mensen waren u voor!

Bewerkt door - conducteur on 10/07/2009 09:57:57
Naar boven

Roderik
Stationschef

Belgium
Berichten 976

Berichten - 10/07/2009 :  01:03:58  profiel weergeven  Bezoek Roderik's homepage  Reageer met citaat
10 juli en nu al discussie over 'de letter van de wet'.
Het beloven nog mooie tijden te worden tegen oktober 2010.

http://ninoveterminus.fotopic.net
Naar boven

marctje
Machinist

Belgium
Berichten 390

Berichten - 10/07/2009 :  08:49:23  profiel weergeven  Reageer met citaat
deze discussie is reeds gevoerd met de vorige minibaan wedstrijd. toen was er ook die regel van tellen de opstelsporen mee of niet mee in het concept minibaan. ik denk nu; en dit na een lange denk periode ('k had de tijd om te denken); dat wanneer je opstelsporen niet laat meetellen als afmeting op een minibaan, je ook niet meer kan spreken van een minibaan. de bedoeling van een minibaan is om iets te bouwen binnen de opgegeven afmetingen, dit is de uitdaging van deze wedstrijd. als de opstelsporen niet meetellen dan kan ik een baan maken van 2,5 meter op 25 centimeter waar ik een landschap op bouw waarin een thalys tegen hoge snelheid kan door scheuren. ik kan een dubbel of enkelspoor leggen met aan de uiteinde een driewegwissel en hierop nog andere wissels zodat ik een wisselstraat heb van X aantal opstelsporen en een zeer afwisselend treinverkeer.
de naam minibaan is dus zo verkeerd gekozen en zou dan eigenlijk een paradebaan moeten heten.
ik ga mijn baantje dus bouwen op de voorziene afmetingen en mijn opstel-sporen(-systeem) zijn hiervan een onderdeel.

marc

MTD
it's a world in 1/87
Naar boven

conducteur
Directeur NMBS

Belgium
Berichten 2235

Berichten - 10/07/2009 :  10:42:43  profiel weergeven  Bezoek conducteur's homepage  Klik om conducteur's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
nog 608 dagen,9 uur, 18 minuten en 56 seconden vooraleer het minibaantje moet afzijn. (gerekend vanaf vandaag tot vrijdag voor de expo om 7 uur.
In spanning aftellen? Ik ga deze counter op mijn webpagina zetten

Rian
Modelspoorland was nog nooit zo plezant.|2-rail,analoog,binnenkort digitaal. Motorola. |
Op weg met een minibaantje naar mechelen? Als dat geen mooie reis is?
filmpjes
website
Vanaf nu kun je mijn website bereiken op www.treinbaanrian.be Reeds meer dan2500 mensen waren u voor!
Naar boven

doomslu
Administrator

Luxembourg
Berichten 3202

Berichten - 11/07/2009 :  10:08:08  profiel weergeven  Reageer met citaat
Bij de eerste wedstrijd was het reglement inderdaad onduidelijk over de fiddle-yard. Daarom werd dit er nu expliciet aan toegevoegd.

Marctje heeft de geest van het reglement goed weergegeven.

Naar boven

Gerolf
Administrator

Belgium
Berichten 8430

Berichten - 11/07/2009 :  23:54:42  profiel weergeven  Bezoek Gerolf's homepage  Reageer met citaat
Luc, weet jij al hoeveel inschrijvingen er nu eigenlijk zijn?
Op het TMM-forum is er precies niet veel animo rond de wedstrijd ... vreemd, vorige keer ook al niet

Groeten uit "Marche-en-Bières": www.meb.gerolf.be ** Modelspoor is plezant ** TPIII-H0-DC-Zelfbouw
Naar boven

factageklerk
Stationschef

Belgium
Berichten 725

Berichten - 13/07/2009 :  09:48:52  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar en hoe gaat het verhaal van de forumbaan nu verder ?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Op het TMM-forum is er precies niet veel animo rond de wedstrijd ... vreemd, vorige keer ook al niet

Naar boven

doomslu
Administrator

Luxembourg
Berichten 3202

Berichten - 17/07/2009 :  14:27:39  profiel weergeven  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar en hoe gaat het verhaal van de forumbaan nu verder ?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ja ik weet het... en jullie ook, over een week of vier.

Wat de forumbaan betreft. Daar gaan we het smeulende vuurtje inderdaad eens opnieuw aanwakkeren. Ik ben alvast van plan om de forumbaan in 2010 opnieuw in Mechelen op te stellen.

Binnenkort horen jullie wellicht van mij, als ik wat meer tijd heb.
Maar niets houdt jullie tegen om er aan voort te werken hé. Het concept gaan we niet veranderen!

Naar boven

Rochevalien
Directeur NMBS

Belgium
Berichten 1704

Berichten - 17/07/2009 :  16:11:29  profiel weergeven  Bezoek Rochevalien's homepage  Reageer met citaat
Die mensen die al een forumbaan module gebouwd hebben kunnen toch ook zélf de boel wat aan de kook brengen en houden? en zodoende wat meer animo in dat verhaal brengen.Dat hoeft toch niet per sè van een admin of van de redaktie te komen

Gerrit
Naar boven

modeltreinbart
Machinist

Belgium
Berichten 413

Berichten - 05/08/2009 :  15:21:53  profiel weergeven  Reageer met citaat
Terug naar het onderwerp minibaantjeswedstrijd 2010. Ik heb mij ook tijdig ingeschreven, plan is zogoed als volmaakt (kan nog wijzigen in de loop van de bouw) , sporen zijn al aangekocht en al redelijk wat materiaal op te bouwen. Nu enkel nog mijn hout en ik ben vertrokken.
Aan alle andere deelnemers succes en dat de beste mogen winnen.

Ik doe mee onder het motto meedoen is belangrijker dan winnen en ik hoop dat bij ieder van ons de zelfde regel geldt.

Van nu tot in mechelen 2010 groen licht zonder snelheidsbeperking
Naar boven

Dirky
Stationschef

Belgium
Berichten 908

Berichten - 05/08/2009 :  22:01:51  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik doe mee onder het motto "Winnen is belangrijker dan meedoen"...

Alle gekheid op een stokje:

0,15m2 heeft al een rotsachtig oppervlak gekregen en de eerste brugpijler staat ingebitoneerd...

de kraan wacht op de levering van de nieuwe draaibank. De eerste stukken voor de chassis van de stoomlocs (ombouw Märklin naar Proto87) zijn gemaakt.
Eerste wissel zal vermoedelijk eind deze week klaar zijn.

Dirky
- THINKING OUT OF THE BOX -
Projekt NEDERBRAKEL Anno 1920
Naar boven

Roderik
Stationschef

Belgium
Berichten 976

Berichten - 05/08/2009 :  22:35:32  profiel weergeven  Bezoek Roderik's homepage  Reageer met citaat
Amai! Iemand heeft hier nog niet stil gezeten!
't Is wel oktober 2010 hé Dirky...

http://ninoveterminus.fotopic.net
Naar boven
Pagina: van 14  Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
modelspoormagazine Forum © Meta Media N.V. Naar boven
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000