Modelspoormagazine biedt zijn lezers 10 % kortingDe levering gebeurt met een verzekerde verzending van Bpack Secur.
Neem gerust contact op met abo@metamediagroep.be (of 0032 497 20 04 44) ivm de bestelling omtrent voorraad en berekening van de verzendkosten.

boeken bestellen Modelspoormagazine

Alsthom Reeks 41
AM 86 Reeks 901-952
TEE 1 : Vanuit België naar Europa / Depuis la Belgique vers l'Europe
TEE/EuroCity Deel 2 Vanuit België naar Zwitserland en verder

Alsthom Reeks 41

Modelspoormagazine Alstom reeks 41

De tweedelige dieselstellen van de reeks 41 zullen wellicht de laatste dieselstellen zijn die de NMBS besteld heeft. De eerste stellen van een reeks van 96 kwamen in dienst in 2002, en ze vervingen zowat alle dieseltreinen in reizigersdienst alsmede de dieselstellen van de reeksen 44 en 45. De dubbele stellen werden gebouwd door Alstom Barcelona, een primeur voor de NMBS. Ze werden bij hun uitlevering

ingezet op de ‘Athus-Meuse’ lijn (tot de komst van de Desiro’s) en op het gehele niet geëlektrificeerde net van de NMBS. Zoals in de Nicolas Collection gebruikelijk komen alle nummers van de reeks aan bod, meestal in een pagina vullende foto. Niets lijkt zo veel op een stel Reeks 41 als een ander stel Reeks 41, dus inzake rollend materieel is het (te) veel van hetzelfde. De enige variatie is de koppeling van de stellen, tot 3 stuks. Gelukkig maken de diverse fotostandpunten veel goed, en maken we een virtuele reis door het Belgisch landschap in de eenentwintigste eeuw. Mehano heeft van de reeks 41 een schaalmodel gemaakt dat thans op de tweedehandssite’s erg gezocht is. (GVM)

Door Thierry Nicolas, Nicolas Collection, uitgeverij Transnico International Editions, ISBN 978-2- 930748-61-0, liggend formaat 21,5 x 30cm, tweetalig Nederlands-Frans, slappe kaft, 176 pagina’s, prijs € 35.

AM 86 Reeks 901-952

boeken Modelspoormagazine AM86

De tweeledige elektrische motorstellen van het type AM 86 (reeks 901-952) zijn inmiddels dertig jaar in dienst van de NMBS. Ze werden ontworpen voor snelle stopdiensten en kunnen dan ook snel optrekken, wat hen de bijnaam ‘Sprinters’ opleverde. Maar deze stellen zijn beslist beter bekend onder hun bijnaam ‘Duikbril’, verwijzend naar het karakteristieke front van het stel. Oorspronkelijk droegen ze de bordeaux-rode livrei, tussen 2012 en 2017 werden ze gemoderniseerd en van een frisse ‘new look’ livrei voorzien. Deze motorstellen werden hoofdzakelijk ingezet op de geëlektrificeerde lijnen rond Brussel en Antwerpen.

Zoals gebruikelijk in de Nicolas Collection komen alle nummers van de reeks aan bod, de meeste zelfs meermaals, soms in beide kleurstellingen, soms als enkel stel en vaak ook gekoppeld met een ander stel van dezelfde reeks. Alle foto’s zijn in kleur, de meeste pagina vullend. Omdat niets zoveel lijkt op een AM86 dan een andere AM86 zullen vele liefhebbers wellicht ook aandacht hebben voor de diverse plaatsen op het spoorwegnet waar de foto’s werden genomen. Een aantal is in de loop van de inzet van de AM 86 behoorlijk van uitzicht veranderd, en zijn dus al historische opnames. Het type AM86 werd in model op schaal 1:87 uitgebracht door Van Biervliet. Lezers van Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal kunnen dit boek met 10% lezerskorting bestellen bij MetaMediaGroep, onze uitgever. (GVM)

Door Thierry Nicolas, Nicolas Collection, uitgeverij Transnico International Editions, ISBN 978-2-930748-63-4, liggend formaat 21,5 x 30 cm, tweetalig Nederlands-Frans, slappe kaft, 96 pagina’s, prijs € 27.

TEE 1 : Vanuit België naar Europa / Depuis la Belgique vers l'Europe

Tee 1

Dit jaar is het precies 60 jaar geleden dat het netwerk van snelle internationale verbindingen, de Trans Europ Express, werd ingevoerd. Een mooie gelegenheid om in de Nicolas Collection hier een apart boekwerk aan te wijden. De auteurs beperken zich evenwel niet tot de TEE-treinen, ze behandelen ook de opvolgers, eerst de IC’s, zijnde internationale Intercity treinen van hoge kwaliteit, later de Euro City (EC) treinen. Alleen die TEE en EC verbindingen die door ons land reden worden besproken.
Na een kort voorwoord start het werk met een hoofdstuk over de geschiedenis van de TEE en EC die ons land tussen 1957 en 1995 doorkruisten. In een lopende tekst wordt het verhaal van de diverse TEE’s vanuit België naar de andere Europese landen belicht, met vermelding van het soort van tractie en rollend materieel, dit alles gelardeerd met een aantal afbeeldingen van affiches uit het TEE-tijdperk. Vervolgens wordt in vier hoofstukken in detail ingegaan op de eerste vier assen van het TEE-IC-EC netwerk in België en Europa. Dit boek is het eerste deel van een tweeluik over het TEE-IC-EC netwerk in België. In het tweede deel waarvan de uitgave voorzien is voor 2018 wordt in detail de as Amsterdam-Brussel-Luxemburg-Basel en verder besproken.
De eerste as die besproken wordt is Parijs-Brussel-Amsterdam, met niet minder dan 6 TEE-verbindingen met klinkende namen als Oiseau Blue, Etoile du Nord, Ile de France, Brabant, Rubens of Memling. Na opheffing van de TEE vinden we op deze verbinding ook enkele IC en EC treinen. Van iedere trein worden de data van invoering en afschaffing vermeld, de haltes die in België worden aangedaan en een opgave van het rollend materieel (type van tractie, type rijtuigen). De ‘theorie’ wordt daarna gevolgd door de besproken as in beeld. De as Parijs-Brussel-Amsterdam wordt geïllustreerd met een 36tal foto’s, hoofdzakelijk in kleur en vele bladvullend.
In het daaropvolgende hoofdstuk komt de as Parijs-Charleroi-Namen-Luik-Keulen aan bod, met de TEE-verbindingen Paris Ruhr en Parsifal en de EC’s Parsifal en Molière. Ook hier eerst een overzicht in woord, daarna een 36 tal foto’s. Daarna is het de beurt aan de as Parijs-Brussel-Keulen met de IC 432/433 en de EC Gustave Eifel en Jaques Brel. In het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de verbinding Oostende-Antwerpen-Brussel-Luik-Aken-Keulen, met de TEE’s Saphir en Diamant, en de EC’s Memling, Alexander Von Humboldt en Felix Timmermans. Dit laatste hoofdstuk wordt geïllustreerd door een 48 tal foto’s.
Naast de drie auteurs hebben ook andere spoorwegfotografen hun medewerking verleend zoals Yves Broncard, Max Delie, Michel Hanssens, Thierry Nicolas en Roger Vissers. Een aantal van de foto’s is bekend uit andere publicaties, dit kan ook niet anders, sommige TEE-beelden behoren als het ware tot het collectieve geheugen. Beelden van locomotieven en motorstellen worden afgewisseld met fraaie opnames van de ganse trein zodat de samenstelling duidelijk zichtbaar is. Een aantal mooie beelden toont de TEE-IC-EC ook in een ruimer landschap of omgeving. De beelden zijn voorzien van een tweetalig bijschrift met de nodige specificaties en plaats en datum van opname.
Dit eerste deel zal zeker de liefhebber van internationale treinsamenstellingen aanspreken. De doorwinterde spoorkenner kan wellicht weinig nieuws leren, het onderwerp TEE-EC is in de vakpers reeds herhaaldelijk aan bod gekomen. De verdienste van dit werk is dat het geheel wordt toegespitst op de TEE’s en EC die in België reden, met nuttige info voor de modelspoorders. Al ontbreekt een concrete opgave van de diverse treinsamenstellingen, aan de hand van de foto’s kunnen zij inspiratie halen voor een werkelijkheidsgetrouwe weergave in miniatuur van TEE of EC. (GVM)

Door Wouter Janssens, Herman Van Esbroeck en Bertrand Montjobacques, uitgeverij Transnico International, ISBN 978-2-930748-58-0, liggend formaat 21,5 x 30 cm, tweetalig Nederlands-Frans, slappe kaft, 144 pagina’s, prijs € 31.

 

TEE/EuroCity Deel 2 Vanuit België naar Zwitserland en verder

TEE2

TEE/EuroCity deel 2 is het tweede deel van een tweeluik over de TEE/EC treinen die door België hebben gereden. In deze uitgave wordt inzonderheid aandacht besteed aan de as (Amsterdam)-Brussel-Luxemburg-Basel en verder. Het boek begint met de publicatie van het EuroCity charter, de criteria waaraan een internationale trein moet voldoen om het label EuroCity te mogen dragen. Dan volgt een beschrijving van de EC treinen Brussel-Luxemburg en hun voorgangers en de TEE-,IC- en EC-treinen op de as Brussel-Straatsburg-Basel en verder. Vanaf pagina 23 komen de treinen in beeld. Bekende en tot de verbeelding sprekende namen als Le Grand Ducal, Edelweiss, Jean Monnet, Iris en Vauban worden in chronologische volgorde afgebeeld. De oudste foto’s dateren uit de jaren zeventig, het merendeel is genomen in de periode 1980-2012. De lezer – en kijker – wordt verwend met de fraaie beelden die begeleid worden door een informatief tweetalig onderschrift. De drie auteurs zijn zeer beslagen in de materie. Het werk telt 232 kleurenfoto’s, de meesten zijn voorheen nog nooit gepubliceerd. De opnames langsheen de reisroutes werden zowel in eigen land als in het buitenland gemaakt. Dit boekwerk is dan ook een ‘must’ voor alle liefhebbers van internationale treinsamenstellingen. Voor de modelspoorders bevat het een schat ook informatie voor een werkelijkheidsgetrouwe – maar ook vaak wisselende – treinsamenstelling van de Iris, Vauban en andere getrokken treinen in model. (GVM)

Door Bertrand Montjobaques, Herman Van Esbroeck, Wouter Janssens, Nicolas Collection, uitgeverij Transnico International Editions, ISBN 978-2-93074870-2, liggend formaat 21,5 x 30 cm, tweetalig Nederlands-Frans, slappe kaft, 180 pagina’s, prijs € 39.

Menu